راهنماي امتحان مجازي ، كلاسهاي مجازي و نرم افزارهاي موردنياز
  • كلاس مجازي چيست ؟
    كلاس مجازي در حقيقت يك آدرس در فضاي اينترنتي است كه در هر فضايي كه اينترنت وجود داشته باشد مي توان در آن حضور يافت. كلاس مجازي تمام قابليت هاي كلاس حضوري را به علاوه قابليت هاي بسيار زياد و جذاب تري در اختيار كاربرانش قرار مي دهد. در كلاس مجازي همانند كلاس حضوري دانش آموز و معلم وجود دارند. تخته سياه و وايت برد وجود دارد. دانش آموز مي تواند سوال بپرسد و استاد پاسخ دهد و تمام نيازهاي مورد نياز يك كلاس را برآورده نمايد.
  • نحوه ورود به كلاس آنلاين
    دانشجويان  و اساتيد محترم براي براي ورود به كلاس حتما از طريق پورتال خود اقدام نماييد.( پورتال دانشجويي : https://amoozesh.iau-neyshabur.ac.ir/Mechanizeh/Studentportal  پورتال اساتيد : https://amoozesh.iau-neyshabur.ac.ir/Mechanizeh/TeacherPortal)
    قبل از ورود به سيستم از موارد زير اطمينان حاصل كنيد :
    • از يك كامپيوتر با مشخصات سخت افزاري به روز براي اتصال به كلاس استفاده كنيد.
    • در صورت ضعيف بودن سرعت اينترنت ، هنگام حضور در كلاس آنالين، اتصال سايرابزارهاي الكترونيكي از اينترنت را قطع نماييد.
    • كامپيوتر مورد استفاده شما مجهز به هدست يا بلندگو و ميكروفن باشد.
    • تنظيمات مربوط به ضبط و پخش صدا، در ويندوز كامپيوتر مورد استفاده شما بدرستي انجام شده باشد.
    • آخرين نسخه نرم افزار Adobe Connect روي كامپيوتر مورد استفاده شما نصب شده باشد.
    • آخرين نســخه نرم افزارهاي مرورگر اينترنتي همچــون Mozilla Firefox ، Chrome Google يا Internet Explorer روي كامپيوتر مورد استفاده شما نصب شده باشد.
  • درصورت نياز نرم افزارهاي موردنياز خود را از اينجا دانلود نماييد:
  • حل مشكل اكو شدن صدا در ادوب كانكت:
    گاهي هنگام برگزاري كلاس مجازي-آنلاين پيش ميايد كه صدا اكو شده و صدايي ناخوشايند توليد كرده و مانع برگزاري جلسه ي آنلاين ما ميشود. اين مشكل مطلقا به سرور ارتباطي ندارد و مي بايست افرادي كه داراي ميكروفن فعال هستند بلند گو يا اسپيكر سيستم خود را قطع و از هدفون يا هندزفري استفاده كنند. در واقع هنگامي كه شما اسپيكر و ميكروفن خود را همزمان فعال ميكنيد يك لوپ يا چرخه ي صوتي ايجاد كرده كه باعث ميشود صداي خارج شده از اسپيكر توسط ميكروفن دريافت شده و مجددا براي پخش به سرور ارسال شود، اين فرآيند بارها تكرار شده و باعث اكو شدن پي در پي صدا ميشود. با تغييراسپيكر به هدفون اين مشكل كاملا برطرف شده و ميتوانيد از جلسه ي آنلاين خود لذت ببريد.
  • چطور در كلاس هاي مجازي مشكل فارسي نويسي را برطرف كنيم؟
    همانطور كه مستحضر هستيد حروف فارسي در ادوب كانكت در بخش chat با اشكالاتي همراه است. براي حل اين مشكل نياز هست نرم افزار كيبورد فارسي را نصب نماييد .پس از نصب نرم افزار با انتخاب كيبورد و حروف فارسي جديد به عنوان حروف تايپي ويندوز مشكلي از بابت بهم ريختگي حروف نخواهيد داشت.براي تغيير حروف كيبورد ميتوانيد از كليد هاي تركيبي shift+alt استفاده نماييد.
  • دانلود نرم افزار Adobe Connect براي شركت در كلاسهاي آنلاين
    از بخش Add or remove ويندوزتان تمام فلش پلير هايي كه نصب هست را حذف كنيد.از بخش Add or remove ويندوزتان تمام ادوبي كانكتهايي كه نصب هست را حذف كنيد(اگر قبلا نصب كرده ايد).اخرين ورژن فلش پلير را از لينك روبرو دانلود كنيد ‌: دانلود فلش پلير نسخه آخر
  • آشنايي اجمالي با محيط كلاس
    بعد از ورود به كلاس آنلاين ، محيط كلاس را مشاهده مى نماييد ، كه محيط كلاس شامل بخش هاي زير ميباشد:
    • شركت كنندگان Attendess
    • نوار ابزار
    • يادداشت ها Notes
    • گفتگوي متني Chat
    • فايل ها Files
    • اشتراك گذاري ها Share

    پنجره شركت كنندگان Attendees:شامل ليست شركت كنندگان كه تعداد افراد حاضر در كلاس و اسامي آنان را نشان مي دهد،كه شامل سه گروه كاربري مي باشد:
    • Hosts مديران (كارشناسان ، ناظران و اساتيد) : مديريت كامل كلاس اعم از شروع و پايان كلاس ها، صدور اجازه دسترسي به صوت به كاربران، اخراج كاربران و .... از دسترسي هاي كاربران مدير مي باشد و تنها مدير كلاس مي تواند وضعيت حاضرين كلاس را عوض نماييد و كاربري از يك گروه به گروه ديگر منتقل نمايد.
    • Presenters ارائه دهندگان (اساتيد و استاد يار ها) :كنترل كلاس اعم از مديريت فايل ها، محيط اشتراك گذاري ، صوت از دسترسي هاي كاربران ارائه دهنده مي باشد.
    • Participants شركت كنندگان (دانش پژوهان و كاربران مهمان) : حضور در كلاس، گفتگوي متني بصورت عمومي و خصوصي Chat ،دانلود فايل، مشاهده محيط اشتراك گذاري،شنيدن صوت كلاس، شركت در نظرسنجي و درصورت اجازه مدير كلاس گفتگوي صوتي از دسترسي هاي كاربران اين بخش مي باشد.
    • نوار ابزار: در اين بخش امكانات زير موجود مي باشد :
      • ( صوت از طريق ميكروفون): جهت صحبت كردن در كلاس
      • تصوير وب( كم): جهت اشتراك گذاري تصوير خود در كلاس
      • اجازه گرفتن براي : چنانچه كاربران، ميخواهند از ميكروفون براي مطالب بيان استفاده نمايند.
      از طريق منويMeeting در نوار ابزار نيز تنظيمات بيشتري نيز وجود دارد .
      اشتراك گذاري صوت : شركت كننده از طريق منو وضعيت با كمك گزينه ميتواند از استاد تقاضاي صحبت كند . استاد و سايرحاضران در كلاس با ديدن علامت كنار نام متوجه درخواست وي مي شوند . مدير ممكن است درخواست وي را بپذيرد و امكان صحبت براي او را فعال كند در اين حالت در نوار ابزار گزينه براي وي فعال ميگردد تا بتواند تنظيمات لازم جهت اشتراك صدا و ميكروفون خود را در كلاس انجام دهد . پس از تاييد مدير ميكروفون شركت كننده وصل ميشود و با تصميم استاد ميكروفون وي قطع خواهد شد .
      تذكر : براي جلوگيري از قطع وصل و شدن صدا يا اكو شدن صدا، پس از پايان صحبت خود مجدد روي اين آيكون كليك نماييد تا صداي ميكروفون شما در حين صحبت بقيه كاربران پخش نگردد .
      در صورتي استاد و يا كاربري در كلاس آنلاين از گفتگوي صوتي استفاده نمايد . آيكون ميكروفون به صورت چشمكزن در جلوي نام كاربري نمايش داده خواهد شد.
  • تست صوت :
    جهت تست اتصال صوت از گزينه meeting در نوار ابزار گزينه ي Audio Setup Wizard را بزنيد و در پنجره بازشده بر روي next كليك نماييد.
    گام اول (تست پخش صوت) : در پنجره باز شده بر روي Play Sound كليك نماييد ، از سمت سامانه بصورت آزمايشي صوتي براي شما پخش مي گردد و در ادامه بر روي Next كليك نماييد.
    گام دوم (انتخاب ميكروفون) : در اين مرحله ميكروفون خود را انتخاب نماييد و سپس بر روي next كليك نماييد .
    سوم گام (ضبط و پخش صوت): در اين مرحله بر روي Record كليك نماييد و صدا ي خود را جهت تست ضبط نموده، در انتها صداي خود را با كليك بر روي Recording Play ، سامانه صداي خود شما را پخش خواهد نمود.
    گام آخر(تست سكوت) : با كليك بر روي Test Silence تمامي صوت هايي كه در محيط كلاس در حال پخش مي باشد قطع مي گردد.
      نكات:
    • در صورتي كه مرحله دوم صوتي را نشنيديد ، اسپيكر خود را با پخش فايل صوتي از داخل رايانه بررسي نماييد و در صورتي كه اتصالات شما از داخل رايانه بررسي گرديد و بدون مشكل بود، بطور كامل مرورگر خود را بسته و آخرين نسخه نرم افزار هاي مورد نياز را نصب نماييد و دوباره وارد سامانه شويد.
    • در صورتي كه در مرحله چهارم صوت شما ضبط و يا پخش نشد ، اتصالات خود را بررسي نماييد و از برنامه هاي داخلي ويندوز ميكروفون خود را تست نماييد.
  • نحوه ضبط كلاس توسط استاد

تعداد بازدید:
432
تاریخ:
1399/02/06
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
آدرس : استان خراسان رضوي،  نيشابور،  بلوار پژوهش،  مجتمع دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور  
 كدپستي  : 9319975853         تلفن :  10-42621901   
نمابر:42615472  
ارتباط با ما:Neyshabur@iau-neyshabur.ac.ir
info@iau-neyshabur.ac.ir
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي - واحد نيشابور مي باشد.
Powered by DorsaPortal